Få fart på salget med sesongmenyer og limited edition i iskiosken
- loviisamoren
- 15. aug.
- 2 min lesing
Hvordan skaper du ny nysgjerrighet og mersalg gjennom hele sesongen? Svaret ligger i å spille på sesong, høytider og kampanjemenyer. Med spesialutgaver og smarte grep gir du kundene noe å glede seg til og en grunn til å komme tilbake.

Her er våre beste tips til hvordan du kan bruke sesongmenyer og temasmaker for å engasjere kundene og øke salget:
Skap eksklusivitet med limited edition
Folk elsker å føle at de får noe unikt. Limited Edition gir en følelse av eksklusivitet og skaper "må-ha-det"-følelse. Hva med pepperkakeis i desember, jordbær og champagne til nyttår eller multer og brunost midt i fellesferien? Eller hva med en is til 500 kr som nylig ble en hit på TikTok?
Fortell en historie som engasjerer
Gjør mer enn å tilby en ny smak. Fortell hvorfor! Feirer dere Sankthans med en egen jordbærmeny inspirert av norske tradisjoner? Har dere laget en 17. mai-is med blåbær og vanilje? Bruk historiene til å bygge merkevaren og engasjere både nye og faste kunder.
Bruk sosiale medier aktivt
Del bilder og videoer av sesongens produkter på Instagram og TikTok. Vis frem både smakene og stemningen. Oppfordre gjerne kundene til å tagge og dele. Det bygger fellesskap og gir deg gratis synlighet. Men da er det også viktig å gi kunden en grunn til å filme/ta bilder, det tar oss tilbake til de to første punktene.
Bygg tradisjoner kundene gleder seg til
Skap kampanjer som går igjen år etter år. Kanskje har dere en egen iskremens dag i mai? Et høstmeny-slipp i uke 38? Eller en julekalender med nye smaker i desember? Når kundene kjenner igjen opplegget, blir kampanjene en del av opplevelsen og noe de gleder seg til.
En av våre kunder lanserer for eksempel alltid en pepperkakemilkshake i desember, og sørger for at den aldri selges resten av året. Det gir en ekstra forventning og gjør smaken eksklusiv. Bonus: Oppskriften kan lett justeres til en Pumpkin Spice-variant for høsten. De to smakene ligner mye, men gir helt ulik stemning.
Bruk sesongens råvarer
Tilby smaker med bær, frukt og urter som følger sesongen. Rabarbra og hylleblomst om våren. Jordbær og bringebær på sommeren. Eple, kanel og plomme på høsten. Det føles mer ekte og gir deg mulighet til å vise lokal tilknytning.
Temamenyer til høytider
Lek deg med smaker og farger til sesongens merkedager:
Appelsin og sjokolade til Halloween
Sitron til påske
Kransekake og jordbær til 17. mai
Pakkedeals øker salget
Lag ferdige pakker med flere smaker eller kombinasjoner av is og drikke. Når valget er enkelt og fristende, kjøper folk gjerne litt mer. Her er noen forslag:
Sommerspesial med tre smaker til redusert pris
Vintervarmer med is, varm sjokoladesaus og en kopp kaffe
Feiringsmeny med is og kake til bursdagsgjester
Toppingmeny med ferdig kombinasjon av strøssel, saus og pynt
Du kan også tilby 3-stegs menyer der kunden selv velger nivå:
Én type strøssel – 7 kr
To typer strøssel – 10 kr
Full topping med tre valg – 12 kr
Tips: De fleste velger det midterste alternativet. Det gir en god kundeopplevelse og øker salget uten at det føles dyrt.
Bruk noen sekunder mer på serveringen
Gjør det visuelt! Fargerikt strøssel, spiselige blomster, morsomme vimpler og matchende servietter løfter hele inntrykket. Det gir en skikkelig wow-effekt – og ser fantastisk ut i sosiale medier.
La oss være ærlige: Sjansen for at noen legger ut bilde av en softis med jordbærstrøssel og gøyale øyne er ganske mye større enn om den bare er helt plain.
Tilby smaksprøver og engasjer kunden
Senk teskelen for å smake på for nye smaker – la kundene prøve og stemme på sine favoritter. Det skaper engasjement og kan øke salget.
Lag en sesongkalender
Planlegg sesongen og gi kundene en oversikt over hva som kommer. Del den på nettsiden og i sosiale medier. Eksempler:
Uke 22: Rabarbra og jordbær
Uke 27: Blåbær og vanilje
Uke 34: Eple og kanel
Uke 50: Pepperkake og karamell
Vi hjelper deg å få mer ut av sesongen
Hos Nic finner du alt av iskremtilbehør og utstyr som løfter hele opplevelsen. Fra beger og til strøssel, toppingsaus, pynt og dekor. Sammen kan vi skape Limited Editions som gir kundene lyst på en tur tilbake. Ta kontakt, så hjelper vi deg med ideer, produkter til neste kampanje.
Ta gjerne kontakt om du ønsker råd eller produktforslag.
Vi har alt fra basisprodukter til dekor og emballasje.
+47 22 09 48 48 | kundeservice@bako.no
Kommentarer